Autole parkimiseks kohta leida on raske. Isegi parkimisplatsil, mis mõeldud tehase enda inimestele ja külalistele. Igalt poolt turritavad vastu torud ja muud metallkonstruktsioonid.
“Plaanime laienemist,” kinnitab aktsiaseltsi Paldiski Tsingipada tootmisjuht Jussi Ustal. Nii käibki kõrvuti juurdeehitus ja igapäevane tootmistöö, kuumtsinkimine.
Kuumtsinkimine tähendab seda, et tehasesse toodud metallkonstruktsioonid – olgu siis elektrigeneraatorite osad, kärude aluskonstruktsioonid või lihtsalt metallist aiapostid – esmalt puhastatakse erinevate hapetega ja alles siis suunab transportöör detailid tsinkimisvanni.
“Happed on meil eraldi ruumides, töötajad kemikaalidega praktiliselt kokku ei puutugi. See tagab ohutuse ja töötajate tervishoiu,” kiidab tootmisjuht Baltimaade, aga ehk ka Põhjamaade moodsaimat tsinkimiskoda. Igal aastal käiakse seda kontrollimas tervishoiuametist. Ja igal aastal on olukorraga rahule jäädud. Pudelit piima, nagu vanasti, töötajatele ei anta. Töökeskkonna hoiavad ohutuna tänapäevased seadmed. Paldiski linna päevadel on neid ka linlastele tutvustatud, korraldatud ekskursioone.
Põnevamad tooted
Kaks meest suure kinnise tsinkimisvanni juures piiluvad läbi kuumakindlate illuminaatorite vanni – kas protsess kulgeb normaalselt, kas 450-kraadine sulatsink on katnud detailid ikka ühtlaselt? Kõik on sujunud normaalselt. Vanni seinad tõusevad ja töömehed hakkavad pikkade roopidega ükshaaval detaile kontrollima.
“Palav on siin ikka küll,” kinnitab üks töömeestest, Riho-Sten Kütt. Päevas peab ta veerandsada korda vanni juurde astuma.
“Palk on täiesti arvestatav,” kiidab töömees üht põhjust, miks ta just selle töö valis.
Ka ei ole Paldiski linna elanikul zincpotti – nii seisab embleemina suur kiri tehase seinal – pikk maa tööle käia.
“Põnevam on siis, kui tuuakse näiteks laevamootorid tsinkimisele. Siis tuleb terve meeskonnaga ajusid ragistada, kuidas töö korraldada: kuum tsink ei tohi düüsidesse või torudesse ära hanguda,” räägib Jussi Ustal. Huvitav on tsinkida ka erinevate kunstnike skulptuure. Palju tehakse tooteid tuulegeneraatoritele ja elektroonikafirmale Ensto.
“Praegu läheb ligi 80% meie toodangust ekspordiks,” kinnitab tegevjuht. Algas aga kuus aastat tagasi kõik sellest, et Alexela gruppi kuuluval autode järelkärusid tootval Triki treileril polnud oma tsinkimispada. Ka terves Eestis ei olnud tänapäevastele nõuetele vastavat ettevõtet. Nii otsustatigi Paldiskisse Alexela maadele tsingikoda rajada.
Põnevaimaks tooteks arvab tegevjuht olevat Tallinna Laululava istepinkide metalljalad.
Tegutsetud 6 aastat
Aga iga kodanik võib oma kilekotiga tulla, kaasas aiaväravad või lukud, mida tahetakse tsinkimise kaudu vääristada. Ka selline võimalus on tehasel pakkuda.
Nüüd, mil on tegutsetud kuus aastat – Tallinna Tehnikaülikooli mehaanikainseneri haridusega tegevjuht Jussi Ustal on töötanud siin peaaegu päris algusest – plaanib tehas loomuliku jätkuna laienemist. Olukord Venemaal tsingipada ei puuduta – sinna praktiliselt toodangut ei lähe. Ka tuleb tsink Soomest.
“Laieneda kavatsetakse tootmise kõrvalharude kaudu. Kavatseme oma klientidele pakkuda ka pulbervärvimist ja punktkeevitust,” näeb tegevjuht tehase arenguruumi.