Vabariigi valitsus teatas eelmise nädala pressikonverentsil, et sotsiaalministeerium sai loa anda kohalikele omavalitsustele tasuta üle 384 elektriauto.
Vabariigi valitsus ja Mitsubishi Corporation sõlmisid Kyoto protokolli raames aastal 2011 heitkoguse ühikutega kauplemise vahetuskokkulepe, eesmärgiga suurendada keskkonnasäästlike elektrisõidukite osakaalu. Valitsus vahetas lubatud heitkoguse ühikud Mitsubishi i-MiEV elektriautode vastu ja määras sõidukite kasutajaks sotsiaalministri, kes pidi need omakorda andma tasuta kasutamise lepingu alusel kohalikele omavalitsustele ja ASile Hoolekandeteenused hiljemalt 31. juuliks 2012. Seoses tähtaja lõppemisega 31. detsembril 2015 tuli valitsusel otsustada, kas pikendada kasutamise lepinguid, võõrandada sõidukid tasuta omavalitsustele või panna autod avalikule enampakkumisele.
Kuna enamik omavalitsusi (ja ka AS Hoolekandeteenused) soovisid sotsiaaltöös edaspidigi kasutada Mitsubishi i-MiEV elektriautosid, andis valitsus sotsiaalministeeriumile loa sõlmida osapooltega leping, millega omavalitsused ja hoolekandeteenuse pakkujad saavad elektriautod endale tasuta. Omavalitsused saavad kokku üle 384 auto (AS Hoolekandeteenused 40 sõidukit), millest 30 autot võtavad Harjumaa omavalitsusüksused (va Tallinn). Riigi Teataja andmetel ei saa Harjus 6 omavalitsust (Paldiski, Padise, Nissi, Kernu, Kiili, Anija) ühtegi elektriautot.
Autod sotsiaaltööks
“Otsustasime anda autod nendele üksustele, kes autosid igapäevaselt sotsiaaltöö tegemiseks on juba 3-4 aastat kasutanud, siiani kasutavad ja ka edaspidi kasutada soovivad. Tingimus on, et autosid kasutatakse sihtotstarbeliselt sotsiaaltöö tegemiseks,“ kommenteeris ministeeriumi otsust sotsiaalministeeriumi pressiesindaja Oskar Lepik.
Kui uue auto hind oli 30 000 eurot, siis Lepiku sõnul on ühe auto hind järelturu ligikaudu 10 000 eurot. Sõidukite hinna määrab paljuski akude seisukord. Elektriautodel on küll kallid ja kõrgtehnoloogilised akud, aga ajaga jäävad need aina nõrgemaks. Viie aastaga väheneb aku algsest mahutavusest 80%-le. Olenevalt mudelist saab ühe laadimisega sõita 60-180 km.
Küsimus vastupidavuses
Täna on Kuusalu valla kasutuses kolm elektriautot ja vald on valmis need uuel aastal enda omandisse võtma, kuigi mõningad probleemid sõidukitega on. “Probleeme on talvekuudel soojendusega, samuti akudega. Kuusalu vald on Harjumaa suurima territooriumiga vald ja nii on mõistlik läbisõit aku vastupidavuse võtmes väga tähtis. Kaalume soojenduste paigaldamist elektriautodele,” sõnas Kuusalu abivallavanem Aare Ets.
Ka teised kohalikud omavalitsused (nt Kose nelja autoga, Saku ühe autoga) on täheldanud akude töövõime vähenemist, aga üldiselt ollakse autodega ja projektiga rahul. Mis autodest tulevikus saab, jääb juba tulevaste omanike ja kasutaja teha. Lepiku sõnul ei ole valitsusel hetkel mingit plaani aidata omavalitsustel hoida autosid tulevikus töökorras, mis tähendaks eeskätt investeerimist akude vahetamisse. Erinevatel andmetel maksab üks elektriauto aku 12 000-18 000 eurot.