Sügisest alates on Keila-Joa lossis korraldatud muusikahuvilistele gurmeekontserte. Seni ainulaadseid Eestis.
“Kontserdid, muusikaõhtud, ballid – need on läbi ajaloo Keila-Joa lossiga kokku käinud. Nagu ka suurilmaseltskond neil üritustel,” meenutab lossi restaureerija ja omanik Andrei Dvorjaninov Keila-Joa ajalugu. Nii tekkiski peale lossi taasavamist läinud suvel mõte hakata siin jälle muusikaüritusi korraldama.
“Kuna hoone on väga väärikas, ajastutruult taastatud, ei sobi siia kõlama ükskõik missugused helid, hetkeajendil populaarseks saanud bänd. Muusika peab olema sama kvaliteetne nagu ümbritsev, sajandeid oma väärtust tõestanud keskkond,” räägib ürituste muusikaline juht, lavastaja Neeme Kuningas.
Et lossiümbruse pargis, looduses, joonistuvad selgelt välja neli aastaaega, kõik oma ilus ja vetemängus kordumatud, valiski lavastaja kontsertide teljeks Vivaldi “Neli aastaaega”, millega paralleelselt kõlab Argentiina helilooja Astor Piazolla “Neli aastaaega Buenos Aireses”. Ja pöördelises võrdes – kui põhjamaal on talv, siis lõunapoolkeral suvi. Nii ka muusikas. Lisaks aastaaegadele kõlab kontsertidel ka Elleri, Mozarti, Šostakovitši ja Prokofjevi looming. Et käesoleval aastal tähistatakse kogus maailmas Tšaikovski 175. sünniaastapäeva, siis on käesoleval aastal eriline osa ka tema muusikal. Muusikat esitab ERSO muusikutest moodustunud keelpillikvartett Prezioso. Ka noored muusikud on esitatavaga rahul – nende repertuaari ilmus palju selliseid helindeid, mida nad varem pole esitanud.
Poeetiline partner Volkonski
“Alguses puudus lossis klaver, olime esinejate valikul sundseisus, proovisime keelpillidega,” tutvustab Kuningas. “Ja fantastiline – keelpillide kõla nende auväärsete, ajaloolisi portreemaale täis seinte vahel on tõesti ajastutruu, kõlaks nagu ajas, mil loss valmis ehitati.” Kuigi lossis on nüüd ka tiibklaver, on muusikaline juht ikka keelpillide juurde jäänud. Muusikutele on poeetiliseks partneriks näitleja ja laulja, kirjanik ja luuletaja Peeter Volkonski.
“Tema tekstid seovad muusika, kogu kontserdi tervikuks,” kiidab Kuningas mitmekülgset Volkonskit. Ka on ju Volkonski ise esivanemate kaudu seotud Keila-Joa lossiga. Nii et – tahes või tahtmata – tunnetavad kuulajad kontserdil sidet erinevate aegade vahel.
Kuus toimub tavaliselt kaks kontserti, üks päevasel, teine õhtusel ajal. Õhtuse kontserdiga kaasneb ka gurmeeõhtusöök. “Eks oleme sellegi kavandanud vastavalt muusikale ehk siis vastavalt aastaajale. Sügis on jahihooaeg. Siis pakkusid kokad ulukiliha. Kevadgurmeedel ootavad külastajaid värsked, vitamiine täis road,” teab Kuningas. Sügisel korraldati kokku üheksa kontseri, talvekontserte on plaanis kuus.
Veebruaris Borislav Strulev
13. veebruaril esineb Keila-Joas lossis maailmakuulus tšellokunstnik Borislav Strulev.
“Borislav elab nii Moskvas kui New Yorgis, andes kontserte kogu maailmas. Kuuldes Keila-Joa lossist, oli ta pikemalt mõtlemata oma Euroopa-turneel valmis üheks päevaks siia tulema kontserti andma,” peab Andrei Dvorjaninov maailmakuulsuse tulekut Keila-Joale enda teeneks. Juba on selle kontserdi vastu huvi tundnud ka mitemd turismifirmad, muusikahuvilisi on Keila-Joale oodata siis kaugemaltki kui ainult Eestist.
Küsimuse peale, kas keegi kontserte ka rahaliselt toetab, raputab Andrei Dvorjaninov pead. “Kui me hakkaksime kelleltki rahalist tuge ootama, jääks palju ilusat tegemata,” ütleb ta. Kontserdid on osa lossi turundusprogrammist. Ja mitte ainult lossi. Nii tutvustatakse laiemalt ka Keila valda, siinset kaunist loodust. Kontserte on külastanud Jaapani ja USA turismigrupid, Soome, Rootsi ja Vene turistidest rääkimata. Kokku mitu tuhat inimest. Nii tutvustatakse ja turustatakse nende üritustega Eestimaad.