Auve Techi isejuhtivad sõidukid on läbi ja lõhki Eesti toodang. Eestis on loodud ka autonoomse sõidu tarkus. Sõiduki disain, elektroonika ja mehaanika – kõik on enda loodud.
Nii kõneleb isejuhtivaid autosid valmistava ettevõtte Auve Tech OÜ juhataja Kaarel Variksaar. Auve Tech asutati 2019. aastal, kuid autode valmistamisega hakati tegelema juba natuke varem. Ettevõtte asutajal ja omanikul Väino Kaldojal tuli idee luua isejuhtiv sõiduk Tallinna Tehnikaül ikooli 100. sünnipäeva tähistamiseks. Suurte ideedega väike meeskond arendaski välja esimese sõiduki. Adudes, milline potentsiaal selles masinas on, otsustati edasi minna ja rajati eraldi ettevõte Auve Tech.
„Tänaseks on meie meeskond kasvanud poolesaja töötajani, kes kõik pingutavad selle nimel, et luua turvaline, keskkonnasõbralik ja efektiivne viimase miili autonoomne sõiduk nii inimeste kui ka kaupade transportimiseks,“ räägib firma sünniloost Kaarel Variksaar. Tema ise liitus innovaatilise meeskonnaga 2022. aastal, omades varasemat rahvusvaheliselt tuntud firmade nagu ABB ja Enefit Solutions juhtimise pikaajalist kogemust.
Maailma erinevates paikades
Nelja aastaga on ettevõte valmistanud üle 20 sõiduki, millest enamusega on osaletud erinevates projektides üle maailma. „Meie bussid on sõitnud nii Soomes, Poolas, Belgias, Kreekas, Prantsusmaal, Saksamaal kui ka mitmes teises riigis. Oleme sõidutanud Euroopa Komisjoni presidenti Ursula Von der Leyenit ja ka Hollandi kuningat ning kuningannat. Oleme tegevad olnud samuti Lähis-Idas – meie bussid sõitsid Dubais, piirkonna suurimas meelelahutuspargis Global Village’s ja maailma suurimas naistele mõeldud ülikoolis Princess Nourah,“ räägib juhataja oma ettevõtte mastaapidest.
See on alles algus. Oma isejuhtivate autodega Jaapani turule jõudmine on suur saavutus nii meie ettevõttele kui ka Eestile tervikuna.
Sellel aastal alustati uue bussimudeli tootmise ja müügiga. Õige mitu neist on müüdud juba Jaapanisse. „ See on alles algus. Oma isejuhtivate autodega Jaapani turule jõudmine on suur saavutus nii meie ettevõttele kui ka Eestile tervikuna,“ usub Kaarel Variksaar. Omaniku ja inseneride koostööna sündinud sõidukeid müüakse nüüd riiki, mis on maailmas esirinnas innovaatiliste ja kvaliteetsete sõidukite tootmise poolest.
Isesõitjate arendajad ja tootjad on seda uhkemad, et Auve Techi sõidukid on läbi ja lõhki Eesti toodang. Sõiduki disain, elektroonika, mehaanika ja tarkus on kõik nende endi loodud, komponentidena kasutatakse maailma tipptootjate poolt loodud lidareid ning auto akusid ja mootoreid. Isesõitvate busside elektroonika pannakse Auve Techi jooniste järgi kokku Saaremaal, auto kere toodab Auve Techi sõsarettevõte Auve Production.
Kõige esimese isesõitja prototüübi loomisel tehti koostööd Tallinna Tehnikaülikooliga ning maailma esimese autonoomse vesinikusõiduki väljatöötamisel Tartu Ülikooliga. Ettevõtte tegevuse peamine rahastaja on ettevõtte asutaja ja omanik Väino Kaldoja.
Isejuhtivate autode tulevik
Vaadates seda, mis toimub maailmas, on selge, et praegune autostumine pole jätkusuutlik. Hetkel on maailmas üle 1,5 miljardi sõiduki ja ligikaudu 50 protsenti avalikust ruumist on teede ning parklate all. Lisaks on inimeste liikumisvabadus ja kaupade transportimise vajadus varasemaga võrreldes oluliselt muutunud ja muutuvad veelgi. Väga paljud ettevõtted püüdlevad selle poole, et luua inimestele üha rohkem võimalusi autonoomse ühistranspordi kasutamiseks, samuti autonoomseid lahendusi kaupade transportimiseks.
„Autonoomsus on tulevik, see on selge. Meie isejuhtivad sõidukid pakuvad keskkonnasõbralikku ning efektiivset esimesel ja viimasel miilil liikumise võimalust. Mis ajaga saavutatakse maailmas täisautonoomsuse tase, kus sõidukid opereerivad ilma juhita ja teleopereerimise toeta, näitab aeg. Kõige aluseks on ikkagi Väino Kaldoja sugused „pioneerid“, kes elavad visiooniga muuta maailm paremaks paigaks, kus inimesed saavad liikuda ja kaupasid saab transportida turvaliste, ökonoomsete ja efektiivsete autonoomsete sõidukitega. Teeme maailma autonoomsemaks!“ mõtiskleb Auve Tech juhataja Kaarel Variksaar.
Elus on tähtis tasakaal
Ärimees ja ettevõtja Väino Kaldoja müüs 2020. aastal maha oma elutöö, Mercedes-Benzi edasimüüja Silberauto. Teenitud rahaga sai ettevõtjale uueks projektiks isejuhtivate sõidukite arendamine ja tootmine.
Mis motiveerib teid investeerima isejuhtivate sõidukite tootmisse ja seda projekti arendama?
Tähtis eeldus täisväärtuslikuks eluks on hea haridus. Et noored näeksid stiimuleid õppimiseks, tuleb luua nende jaoks huvipakkuvaid, tulevikku peegeldavaid töökohti. Tore, kui õpihuvi omavad noored saaksid kogeda seda sünnimaal, ilma vajaduseta otsida väljundeid välismaalt. Kui on kohapealne huvi ja võimalused, saavad õppeasutused kaasata ka parimaid spetsialiste haridusteele, mille tulemusel tulevad meile õppima andekad ka mujalt riikidest. See omakorda loob tugevama baasi meie riigi majanduse arendamiseks.
Protsessides on tähtis ka tasakaal. Hariduses väljendub see kõrghariduse ja kutsehariduse tasakaalus, töökohtadel kaasaegsete teadmistega haritute teotahteliste noorte ja elus piisavalt kogemusi omandanud töötajate vahel. Samuti puudutab tasakaal ka noorte soove, unelmaid ja tegelikke võimalusi. Leian, et minu tegemiste põhjuseid võib leida kõikides eeltoodud seisukohtades.