Mais alustatud Tallinn-Tartu maantee Vaida puitkonstruktsiooniga jalakäijate viadukti asendamine terastaladest viaduktiga on jõudnud lõpusirgele. Teisipäeval, 26. juulil tõsteti paika viimased peatalad, maanteest saab kõndida üle 31. augustil.
Vana, liimpuittaladest peakanduritega viadukt oli valminud aastal 2008. Kuid juba 2014. augustis vajus Vaida sillal jalakäijate käiguosa kümne meetri ulatuses. Ajutise lahendusena vahetati sama aasta septembris välja käiguosa, mis läks maksma 6720 eurot. Sama aasta oktoobris paigaldati tekiplaadi tugevdus, mis läks maksma 26 602 eurot.
Tänavu aga asendatakse viadukt uuega ning töid teeb AS Baumost. Selle arendusjuht Andri Schmidt ütles Harju Elule, et vana puidust viadukt ei olnud kahetsusväärsel kombel enam piisavalt püsiv. “Puidust kandurid ja talistik polnud enam liiklejatele ohutu. Seepärast tuli kõik pärast ekspertiisi otsust maha võtta,” selgitas Schmidt.
Kolm ava
Samas lisas Andri Schmidt, et puitu kui taastuvat ehitusmaterjali ei tohi mitte mingil juhul unustada või kõrvale heita. “See, mis Vaidas juhtus, on hea õppetund tellijatele, ehitajatele ja projekteerijatele. Taolisi puitsildu on ka varem ehitatud. Uue, rajatava viadukti puhul tuleb tähelepanu pöörata ka rajatise korrektsele hooldusele. Kui viadukte ja sildu korralikult hooldada, siis püsivad need kaua,” selgitas Schmidt. Tema kinnitusel tuleb rajatis igal kevadel sooladest puhtaks pesta. Silla alt läheb ju läbi põhimaantee, mida talveti soolatatakse. Et vältida korrosiooni ning muid kahjustusi, ei tohi konstruktsioonide vahele niiskust tekkida.
Ehitustööd algasid tänavu mais. Praeguseks on tööd sealmaal, et 26. juulil tõsteti kraanaga paika keskmise ava viimased terastalad. Silla avade pikkused on vastavalt 31, 61 ja 31 meetrit ning need ületavad Tallinna-Tartu maantee neljarealist teed ning sõiduradade vaheosa.
Betoonist plaadid
“Tegu on täiesti uue jalakäijate viaduktiga, mis küll vanaga väga sarnaneb. Isegi punane värv on samasugune,” ütles arendusjuht. Vanast sillast jäid alles vaid kaldasambad ning vahesambad. Uued on terasest kandurid ning ka silla terastalad. Kogu konstruktsioon on valmistatud AS-i Baumost tootmisbaasis. “Seega suudame kogu silla algusest lõpuni ise valmis teha,” rõõmustas Schmidt. Talastike vaheline käiguosasillatekk valatakse betoonist kohapeal. Tööde teostamise ajal võib ette tulla sõiduradade ajutisi sulgemisi ning kiirusepiiranguid. Kiiruse piiranguid rakendatakse, et tagada liiklejate ja ehitajate maksimaalne ohutus.
Millal sild lõplikult valmib? Schmidti sõnul on kogu ehitus ühel pool 31. augustiks. “Veel on valada plaadid, paigaldada kaitserinnatised ja piirded. Samuti tuleb valgustuslahendus,” ütles mees. Kogu objekti kogumaksumus on 438 333,21 eurot.
Baumosti rajatud on üle 335 silla ja viadukti
• AS Baumost on asutatud aastal 1948. Sellest ajast on ehitatud ning ka rekonstrueeritud 335 silda või viadukti.
• Firma on muuhulgas rajanud 400 meetrise Tartu Ihaste silla, Ihaste viadukti, Ida-Muuga viadukti ja uuendanud Kanama viadukti.
• Lisaks Vaidale on Baumostil praegu töös kolm silda või viadukti. Need asuvad Rakvere lähedal Aluveres, Vana-Vigalas ja Harjumaal, Juuliku liiklussõlmes.
• Vaata lisa: www.baumost.ee.