Suvel pääseb saartele hõlpsamini (0)
Harjumaal on 74 laidu ja saart. Püsiv laevaliiklus toimub vaid paarile suuremale saarele, teisi saab külastada peamiselt suvekuudel.

Aastaringne laevaliiklus on tagatud Naissaare, Prangli ja Aegna vahel. Naissaarele saab Tallinna Kalasadamast suveperioodil neljal kellaajal, lisaks on olemas erireiside võimalus. Kalasadamast väljuvad ka reisid Aegna saarele, mis on väga tiheda sõidugraafikuga, suviti kaks-kolm korda päevas. Tallinlased saavad saarele suisa tasuta, sest see jääb Tallinna haldusalasse.

Viimsi poolsaare Leppneeme sadamast stardib hommikuti ja õhtuti reisilaev Wrängo, millega saab Prangli saarele. Kuna saarel arendatakse jõudsalt turismi, toimub suvel mitmeid lisareise.

Pakri saartel mandriga püsiühendust ei ole. Suviti on olemas paar vedajat, kes huvilisi saartele viivad. Üheks vedajaks on Kaarel Külvet, kes on kiirpaadi Arabella kapten ja sõidab Kurkse sadamast saartele suvekuude kuuel nädalavahetusel. Järgmine, 4. juuni reis on tal välja müüdud, samuti 18. juuni ja 3. juuli põhireis, kuid lisareisidele on veel vabu kohti.

Kuidas väikesaarele?

Külvetile on algav sõiduhooaeg seitsmes. “Suve jooksul on reisijate arv jäänud ikka sadadesse. Nõudlus on praegu täpselt paras, saan koormusega ilusti hakkama ja mahub juurdegi. Mõned päevad suve jooksul on sellised, et me peame natuke leiutama, kuidas kõiki saarele viia,” räägib Külvet. Tema sõnul on olemas veel üks vedaja, kes Pakri vahet sõidab, kuid võrreldes Arabellaga, mis mahutab 11 reisijat, olevat tema paat väiksem.

Maakonnas on mitmeid populaarseid väikesaari. Neile pääsemiseks on aga vaja omada kas paati või kasutada turismifirmat. Populaarsemad saared on Keri, Aksi, Rammu ja Malusi ning neile korraldab sõite Prangli Travel. “Kõige populaarsem väikesaar on Keri ja seal käime päris tihti,” ütleb Prangli Travel juht Annika Prangli. Lisaks väikesaartele keskendub ettevõte Pranglile. “Välisturistidega, kus miinimumiks on kaks reisijat, on meil regulaarsed reisid,” lisab ta.

Pranglil toimub mitmeid kultuuriüritusi, mistõttu on igapäevastele sõitudele tellitud mitmeid lisareise. Saare turismihooaeg algab 11. juunil Prangli jooksuga.

Transport kohustuslik

Tulenevalt püsiasustusega väikesaarte seadusest peavad riik ja kohalik omavalitsus tagama esmased avalikud teenused, mille alla kuulub ka transport. “Kui me räägime Pranglist ja Naissaarest, siis Pranglil on püsielanikkond ja laev peab aastaringselt käima. Naissaarel aga ei ole püsielanikkonda ja sinna käivad eralaevad. Usun, et süsteem, mis kehtib praegu, jääb kehtima ka edaspidi. Vaevalt, et siin nii suuri investeeringuid tehakse, et midagi hakkaks muutuma,” arvab Prangli.

Kaarel Külveti sõnul elab Pakril aastaringselt viis inimest, kes liiguvad mandri vahet enda paatidega. “Pakri on selline tore asustamata saar. Isegi kohalikud, kellega olen rääkinud, pelgavad tegelikult püsiliini, kartes, et siis tulevad turistide hordid peale,” ütleb ta.

Erinevate internetiallikate järgi elab Pranglil 192, Aegnal 11, Naissaarel 9 ja Suur-Pakril 5 inimest.

ANDRES LAASMA
AS Kihnu Veeteed juhatuse liige

Mis suunas peaksid laevaliinid Harjumaal arenema?
Püsiasustusega väikesaarte laevaühendused on heal tasemel. Riik on kvaliteedi tõstmiseks ehitanud hulga uusi laevu ja mootorpaate, millega opereerivad eraettevõtjatest operaatorid.

Kuhu suunas on veel inimestel huvi?
Kindlasti on suur huvi Naissaare vastu, kuhu sõidab mitmeid aluseid. Laevareiside eeltingimuseks on muidugi sadama olemasolu. Naissaare sadam ei oma hetkel parvlaevaliikluse korraldamiseks vajalikku taristut. Samuti on püsiasustus väga väike ja reiside nõudlus on väga hooajaline.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.