Iru elektrijaama läheduses tegutseva Silwi Autoehituse AS nupu- ja meistrimehed ehitavad Mercedese sõidukitest mitmesuguseid erimasinaid. Viimane uudis on kiirabiauto, mille elektrisüsteemi, tulesid ja sireene juhitakse puutetundlikult arvutiekraanilt.
Eesti kapitalil põhinev Silwi Autoehituse AS alustas 1998. aastal. Põhitegevus, mille järgi ettevõtet tuntakse, on sõidukite ümberehitus. “Aga meil valmib ka metall- ja puitmööblit, reklaamtahvleid, peale- ja mahasõiduteid ja muud,” ütleb juhatuse liige Tõnis Raamets.
Autode ümberehitust ei saa teha paljakäsi või põlve otsas. Kümmekond aastat tagasi soetati korralikud programmjuhtimisega tööpingid. Vaid nendega saab lõigata välja täpseid metall- ja puitdetaile. Olemas on ka viieteljeline freespink plastiku vaakumtõmbe vormide jaoks. “Sellel teeme koostööd näiteks tudengivormeli ehitajatega. Nende elektrivormelile saab valmistada süsinikkiust keret,” ütleb Raamets. Tehases on ka metalli stantsimis- ja laserpainutuspink ning muud nutikad abivahendid.
Kiirabid ka Harjus
Milliseid autosid ja kuidas on Silwis ümber ehitatud? Raamets ütleb, et kasutatakse põhiliselt Mercedes-Benzi alusautosid. Need tuuakse Maardusse ning algab nende ümberehitus ja sõidukitele komponentide lisamine. Oma panuse annavad IT-töötajad, disainerid, konstruktorid, mehaanikud ja koostajad. Kokku töötab Maardus 30 inimest.
“Tuntumad on loomulikult kiirabiautod. Harjus sõidavad need näiteks Jüris ja Sakus. Aga oleme ehitanud ka autosid prügikonteinerite veoks,” selgitab juhatuse liige. Eesti Energiale ja VKGle on tarnitud palju autosid kaevandustele. Lisaks on valmistatud keskkonna-, panga- ja postibusse, kaubikuid, invabusse ja mitmesuguseid muid erisõidukeid.
Autod ehitatakse ümber keredele. Vastavalt tellija soovile lisatakse Maardus ventilatsioon, katuse- ja kereluugid, istmed, kapid, lauad, riiulid, astmelauad, viimistletakse põrandad, laed ja seinad. Lisatakse ka elektrisüsteemid ja muu vajalik. Soovi korral saab kere katta ka rekaam- või teabekiledega.
Arvuti juhib
Praegu on Maardus valmimas uus kiirabiauto. Kõik sisemised ja välimised ümberehitused on mõeldud välja Silwi Autoehituse AS-is. “Nende hulgas tagumine astmelaud, kõik vilkurid, kapid ja riiulid,” näitab Raamets.
Eriliselt vajab märkimist ettevõtte koostatud ja ehitatud elektrisüsteem. Seda juhitakse puutetundlikult arvutiekraanilt. Viimasel on auto kujutis. Sellel omakorda eraldi sektorid ehk tuled, signaalid ja muu, mis töötab elektriga. “Arvutiga saab lülitada sisse lae- ja kappide valgustust, öövalgust, sireene, vilkureid, ees- ja tagatulesid, avada ja sulgeda uksi. Lisaks näitab süsteem sise- ja välistemperatuure, kas akud on laetud, soojendus töötab ning kas uksed on kinni või lahti,” näitab Raamets.