“Meil oli klambripüss, paar kääre ja väike kompressor ning meie esimese tellimusena tuli valmistada kruiisilaeva kõikidesse kajutitesse uus mööbel,” meenutab Marine Upholstery tegevjuht Henry Kokk.
Lool asuvas endises kanalahoones alustas pehmemööblitootja Marine Upholstery tegutsemist 2011. aastal, kuid kogemus mööblitootmises on firmal märksa suurem. “Olin 18-aastane, kui alustasin tööd mööblitootmises. Töötasin nii Eestis kui Soomes ja õppisin kõiki töid tegema, mis käsitsi mööblivalmistamiseks vajalik,” räägib Kokk. Marine Upholstery toodab eritellimusel pehmet mööblit hotellidele, restoranidele, kohvikutele, kruiisilaevadele ja kodudesse.
“Üks tööandja Soomes, kellega hästi läbi sain, nägi minus potentsiaali. Ta lubas mulle, et kui ma Eestis oma firma asutan, siis mul tööst puudust ei tule,” jutustab Kokk. Esimeseks tellimuseks saigi Royal Caribbeani kruiisilaeva mööbli valmistamine. “Tol hetkel ei olnud meil praktiliselt mitte midagi. Üsna pikk kadalipp on läbitud, midagi niisama lihtsalt hõbekandikul ette pole toodud,” on Kokk kindel.
Eksklusiivne mööbel
Pehmemööbli tegemine koosneb viiest etapist. “Jooniste järgi valmistatakse puidust karkass ja liimitakse külge poroloon ja vatiin. Seejärel lõigatakse välja ning õmmeldakse kangas, nahk või riie, millega mööbel kaetakse. Viimasena mööbel polsterdatakse ning pakitakse,” seletab Kokk.
Kõik tehakse käsitsi. Karkassid on kase vineerist ja istmeraam on kaselauast. “Kask on kõige tugevam puit, mänd või lepp jäävad liiga pehmeks. Odavamat mööblit tehakse ka saepuruplaadist, aga see on selline mööbel, mis ei kesta ja mida ei saa mööbliks nimetadagi,” arvab Kokk.
Tohutute mööblitootjatega, kes teevad mööblit võimalikult odavalt, Marine Upholstery võistelda ei püüa. “Me teeme eksklusiivmööblit kvaliteetsetest materjalidest, mis teevad hinna küll krõbedaks, kuid mööbel kestab kaua ja süda on rahul,” räägib Kokk. Kõige kallim osa mööblist on Itaaliast tellitav diivanimehhanism, mille hind on 400-500 eurot. “Kuna tavainimesele jääb üldiselt hind kalliks, ongi meie kliendid peamiselt hotellid, laevad ja restoranid,” selgitab Kokk.
Kliendid üle maailma
Ühe diivani valmistamiseks on vaja minimaalselt kahte inimest ja kolme päeva. “Meil on kümme töölist, aga kõik on oma ala parimad. Suuremate projektide puhul palkame ajutiselt töölisi juurde. Kui masstootmine on lihtne liinitöö, siis meil on siin tihti nagu Lotte Leiutajatekülas,” muheleb Kokk. Keeruliste projektide puhul istutakse töötajatega koos maha ja pannakse pead kokku. Tänavu üritatakse igas kuus välja töötada vähemalt ühe mööblieseme prototüüp, mida saab edaspidi firmast aastaringselt tellida.
90% kogu Marine Upholstery toodangust moodustab eksport. “Algul tegime USA-sse palju mööblit, kus Royal Caribbean’i laevad sõidavad,” räägib Kokk. Mööblit tellitakse palju Soome hotellidesse, aga ka kaugemale, näiteks Dubaisse. “Oleme teinud ka naftapuurtornidele mööblit. Seal olid tohutult ranged kriteeriumid – kõik pidi olema tulekindel, isegi puitkarkass,” pajatab Kokk.
Eestis on klientideks näiteks Standard ja Sarkop, kaasa löödi ka “Kodutunde” saates. “Rävala Reval Cafesse tegime hiljuti diivaneid. Oleme palju huvitavat teinud. Kedagi me ukse pealt tagasi ei saada,” lubab Kokk.