Elektriauto või samaväärne sisepõlemismootoriga sõiduk? Audi esindaja sõnul langeb tarbijate valik järjest sagedamini elektriautole, kuid ka uue auto ostjate keskmine vanus on viimase kolme aastaga kukkunud nelja aasta võrra.
„Kui me võtame puht protsentuaalselt, siis neli-viis aastat on elektriautode müügi kasv püsinud kahekordne. Alguses olid mahud väikesed: 30 ühikut, siis 60 ühikut, siis 120 ühikut. Tänaseks on kuus protsenti kõigist Eestis müüdavatest uutest autodest elektrilised,“ ütleb Audi Tallinn juhatuse liige Tomas Tibbing.
„Kui turu keskmine osakaal on kuus protsenti, siis Audil on viiendik kõigist tehasest välja sõitvatest autodest elektrilised,“ lisab Tibbing.
Kõige tähtsam on, et laadimise pärast poleks vaja muretseda
„Kõige tähtsam on, et laadimise pärast poleks vaja muretseda. See tähendab, et koduse laadimise võimalus võiks olemas olla. Isegi kui inimene mõtleb, et töö juures on laadimisvõimalus olemas ja saab kasutada ka avalikke laadijaid, siis kui tahta elektriautot kasutada mugavalt, on kodus laadimine A ja O. Pole ka majanduslikult ratsionaalne pidevalt avalikku elektrilaadimist kasutada, sest ega see palju hinna poolest ei erine, kui võrrelda bensiini- või diisliautode kasutamisega,“ jagab automüüja elektriautode ostjate kogemusi.
Teiseks pööravad inimesed tähelepanu sõiduulatusele. Siin on Tomas Tibbingi sõnul põhimõtteline erinevus: „Oluline on sõiduulatus, aga ka see, kuidas auto seda arvutab. On autotootjaid, kelle masinad kuvavad armatuurlauale sõiduulatuse ideaaltingimustes ja hakkavad seda vastavalt auto kasutamisele vähendama. Teisel juhul võtab sõiduk reaalajas arvesse kõiki käitumismaneere ja kuvab läbisõitu peamiselt miinimumkilometraaži järgi. Kas sõidetakse linnas või maanteel, kas istmesoojendused ja kliimaseade on sisse lülitatud, kas kihutatakse palju – kõik see avaldab sõiduulatusele mõju. Suurema eelisega on kindlasti need, kes elektriautoga ökonoomsemalt sõidavad.“
„Kolmandaks ei saa üle ega ümber sellest, et vajalik infrastruktuur riigis on ikka veel välja ehitamisel. Näiteks on täna traditsiooniliste kortermajade elanikele elektriautode omamine keerukas, sest puudub laadimisvõimekus. Või on perel maja küll olemas, kuid peakaitse on vaid 16 amprit, millega elektriauto laadimine on keerulisem. Siin tuleb oodata muutusi ja uusarendustes ongi laadimisvõimekuse olemasolu juba seadusega tagatud, mis on esimene samm,“ räägib Tibbing.
Autoturg on muutumises
Ta jätkab, et nii nagu autoturg on muutumises, on muutumas ka tänased autoostjad. „Kui kolm aastat tagasi oli keskmine uue auto ostja 49-aastane mees, siis tänaseks on keskmise autoostja vanus kukkunud neli aastat. Era- ja äriklientide osakaalud praegu veel muutunud ei ole,“ märgib Audi esindaja.
„Lisaks on suurenenud tarbijate huvi proovida uusi autosid ja mingil määral aitasid inimeste huvi elektriautode vastu tõsta viimase kolme aasta kriisid – koroonaaeg, sellele järgnenud kiibikriis ja sõda Ukrainas, sest Ukrainas toodeti kuni eelmise aasta 24. veebruarini enamiku Euroopa autotootjate diiselmootorite mootorijuhtmestik. Viimaste aastate sündmused on pannud inimesed uude olukorda, murdnud mitmeid tabusid ja oleme elektriauto roolist leidnud ka kolmeliitrise töömahuga diiselmootori veendunud fänne.“
Laulja Ines vahetas hiljuti elektriauto võimsama vastu
Ines, kes varem sõitis trendiauto Miniga, on elektriautot kasutanud viimased kolm aastat. Viimane kuu aega on ta sõitnud uue ja võimsama elektrilise Audi e-tron GTga. Ta kinnitab, et auto on tarbeese nii linnas kui ka lapsega asjaajamisel, aga samas peab auto võimaldama ka Eesti piires liikumist.
„Uue auto sõiduulatus on 400 km ja mis mind üllatas, oli see, et Audi ei luiska. Pigem näitab järelejäänud kilomeetreid konservatiivselt ja varuga. Tegin esimese pikema sõidu Tartusse, oma varasema kogemuse järgi igaks juhuks poolel teel laadisin, kuid hiljem vaatasin, et oleks saanud ka ilma. Järgmised sõidud Pärnusse ja Kuressaarde tegin juba ilma vahelaadimiseta, 130-kilomeetrine maalesõit on selle elektriautoga võimalik. Tallinna siseselt on auto ülivajalik lapsega logistika tegemiseks ja erinevate linnaosade vahel liikumiseks, samas on lühemaid otsi linnas hea ka jalgsi käia,“ ütleb Ines.
„Elektriautoga on võrratult palju lihtsam, sest igal õhtul saab panna auto laadima ja see on alati sõiduvalmis. Ei pea isegi tanklas käima,“ jätkab Ines. Ta hindab oma sõidukogemust mõnusaks, mugavaks ja vaikseks.
Audi e-tron GT on mudel, millega Ines sõidab, on välja arendatud Audi ja Porsche koostöös. „Selles on 30 protsenti Audi hinge ja 70 protsenti Porsche oma, sõltub, kummalt poolt vaadata. Kompromissitu mudel, mis on taltsas linnaliikluse ummikutes, olenemata sellest, et see on ikkagi sõiduk, millel on nelikvedu ja mis kiirendab „nullist sajani“ vähem kui nelja sekundiga. Sama kiire sisepõlemismootoriga auto omamiseks peab tegema tunduvalt rohkem nii-öelda kompromisse kui antud elektriauto puhul,“ lisab Tomas Tibbing.