35-aastase staažiga bussijuht Vallo Sarapuu veab igal tööpäeval kümneid Keila valla lapsi kooli ja koju. Õpilastele on ta eelkõige hea sõber, kellelt võib alati nõu küsida.
Vallo, kes on hariduselt jurist, sai bussijuhiks juhuse tahtel. Omal ajal Riiklikus Autoinspektsioonis töötanud mees saadeti koolitusele, et ta saaks hiljem ise bussijuhte eksamineerida. 1979. aasta maikuus omandaski ta vajaliku kategooria juhtimisõiguse ning oli seejuures üks kahest mehest, kes suutis lõõtsaga bussi kanali peale tagurdada. “Teine oli eksamikomisjoni esimees,” meenutab Vallo lõbusat tõika.
Pärast 2012. aastal tekkinud terviseriket otsustas mees aga juuraga lõpparve teha. “Tervis ei pidanud enam negatiivsetele emotsioonidele vastu ning pärast operatsiooni säilis mul vaid osaline töövõime,” räägib Vallo.
Sõber kõigiga
Koolipäeva järel sõidab ajakirjanik kaasa kohalikel liinidel KV4 (Laulasmaa-Lohusalu) ning KV1 (Laulasmaa-Kloogaranna-Põllküla). Mõlemal suunal teretavad õpilased 30-kohalises väikebussi juhti viisakalt ning löövad lahkudes patsu.
Kuuldavasti on täna lapsi tavapärasest vähem. “Jaa, mõned on haigeks jäänud,” kõlab taamalt poisi hääl. “Henri, oled see sina,” paneb bussijuht vastaja hääle ja nime kiiresti kokku.
“Lastega tuleb suhelda. Kui sa istud siin vagusi rooli taga, midagi ei räägi ja ainult pahandad, siis võib bussis küll vaikne olla, aga siis ei ole see bussijuht lastele oma inimene,” räägib Vallo. Lõpp-peatuses uurib ta poisilt, mis raamatut viimane täna lugeda kavatseb. “Ma ei tea veel, Eragoni ilmselt,” vastab koolijüts.
“Selleks, et saada oma väärtusliku koorma jaoks autoriteediks, ei pea olema sul suur rusikas, vaid suur süda,” ütleb Vallo. “Sa pead hingega olema selle asja juures ja siis lapsed peavadki sinust lugu. Kui sa armastad neid, siis armastavad nemad sind. Ära suhtu neisse nagu kaupa!”
Neid sõnu kinnitavad kõige paremini laste teod. Septembris, mil Vallo pärast nädalast külmetust tööle naasis, tuli tema juurde väike tüdruk, kes ütles selge häälega: “Kuule sina! Söö rohkem vitamiine, sest mina ei taha, et asendaja meid jälle veaks.”
Rohkem garantiisid
Vallo sõnul sobib bussijuhi amet talle hästi. “Päeval, mil on paus, teen koduseid töid. Näiteks puid on vaja lõhkuda,” lausub ta. Oma firma alt teeb ta ka muul ajal tellimussõite või sõidab koolivaheajal naabervalla liinidel.
“Ega bussijuhte meil jalaga segada pole. Ameerikas on näiteks spetsiaalsed koolibussijuhi kursused, kus läbitakse ka turvakoolitus. Bussijuhtidel on aga täielikud sotsiaalgarantiid – seega on nad võrdsed politseinike ja muude riigiametnikega,” teab Vallo rääkida.
“Eks see bussi juhtimise amet on nagu juhtiva koha peal olek,” ütleb ta. “Võid öelda, et oled karjääri teinud ja saanud juhtivaks töötajaks. Sest nii nagu on olemas firmajuht ja ärijuht, on olemas ka bussijuht.”