Mis ühist on perearstil ja konstaablil? Väga palju – kui inimesel on tervisega esimesed väiksemad mured, saadakse esimene abi ikka oma perearstilt. Kui inimene puutub kokku väiksemate pahanduste või paharettidega, on esimeseks abimeheks oma piirkonna konstaabel. Nii see peaks olema. Ja tõepoolest, ei ole kuulnud, et politseiamet isegi oma väheste rahaliste ressursside juures saadaks abivajaja mitmekümne kilomeetri kaugusele konstaablit otsima. Vajadusel tuleb politsei kohale.
Kahjuks teisel sama tähtsal riigiametil – terviseametil, on teine arusaam. Mäletan, kui paarkümmend aastat tagasi – perearstinduse sünni juures – teatas üks Tallinna kõrge tervishoiuametnik, et nüüd saab kõik olema hoopis teisiti – perearsti olevat võimalik kutsuda isegi öösel, kasvõi Piritalt Nõmmele!
Tänases reaalses elus näib see halva anekdoodina. Sotsiaalministeeriumi haldusalas tegutsev terviseamet leiab lahendusi oma suutmatusele seadusega pandud ülesandeid täita hoopis lihtsamalt – sajad patsiendid saadetakse otsusega mitmekümne kilomeetri taha perearsti juurde isegi siis, kui seal vastav võimekus puudub ja tohtrid vajalikku keelt ei valda.
Kummalised käigud
Kui selle aasta aprillis patsientide poolt armastatud dr. Nugis teatas pensionile minekust, näitasid terviseameti vastavad ametimehed esialgu üles üllatavat aktiivsust. Usinalt asuti isegi uut perearsti otsima. Kohtuti linnavalitsusega ja perearsti kandidaatide pakkumisi tuli rohkem kui ühel käel sõrmi.
Kahjuks sama kiiresti kui kandidaate pakuti, sama kiiresti võeti (ei sobinud terviseametile!) ka tagasi. Kuu ajaga oli ametnike usinus kadunud ja linnavalitsusele anti teada, et perearsti pole Loksale võimalik saada ja dr. Nugise patsiente on edaspidi võimalik teenindada üksnes Kuusalus (miks mitte siis juba Tallinnas!?). Kui siis Loksa linnavalitsus sellega ei nõustunud ja tegi terviseameti ametnikele ettepaneku kohtuda Loksal võimalike perearsti kandidaatidega ja pakkuda vajadusel linnapoolset toetust või abi, oli ametnike reageering rohkem kui üllatav. Nimelt ei lubavat isikuandmete kaitse seda teha. No mis sa kostad – ehk ei tohi perearsti kandidaatidega tutvumisel isegi nende nägu näha ja nime küsida?
Miks mitte anda esmatasandi tervisekorraldus üle nüüd juba uuele 79 kohalikule omavalitsusele.
Kogu selle „aktiivse asjaajamise“ juures on kummaline, et terviseameti töötajad ei leidnud aega suhelda ei dr. Nugise tubli pereõe ega teiste Loksa perearstidega näiteks teemal, et nad võtaksid ajutiselt oma teenindada ka dr. Nugise patsiendid – loomulikult, kui patsiendid seda soovivad. Seda, et see nii võiks ja peaks olema (kuna kahe tohtri peale on 800 vaba patsiendi kohta), said patsiendid terviseameti tähtsa ametniku kommentaarist teada hoopis 6. juuli Kanal 2 Suvereporteri saates. Ei kommentaari!
Reformiks riigiasutusi?
Tagamaks elanikkonna parem teenindamine üldarstiabiga, valmis kaks aastat tagasi Loksa linnavalitsuse tellimusel piirkonna esmatasandi tervishoiu arengukava, mis oli aluseks Viru Haigla AS taotluse esitamisel sotsiaalministeeriumile uue esmatasandi tervisekeskuse rajamiseks Loksale. Taotlus on saanud positiivse otsuse ja Viru Haigla AS on valminud esmatasandi tervisekeskuse eskiisprojekt ja alustatud on põhiprojekti koostamisega.
Kaks aastat tagasi avas Loksa linnas uksed 50 kohaga Loksa Eakate Kodu ja tänaseks on uue omaniku saanud endine Loksa ravikeskus, kuhu tuleb taastusravikeskus ja eakate kodu. Kõik see vajab vaid lisa tublidele perearstidele. Jääb vaid loota, et terviseamet oma ülesannetega edaspidi paremini (mitte ainult jutu tasemel) hakkama saab ja dr. Nugise senised patsiendid saavad lähitulevikus oma muredega taas oma perearsti poole pöörduda.
Sotsiaalminister Ossinovski on haldusreformi käigus võtnud sõna võimekate ja vähemvõimekate omavalitsuste tegevusi ja tulevikku kommenteerides. Nüüd, kui suurelt väljareklaamitud riigihaldusreformi üks osa on mingil moel realiseeritud, asuks ehk tegelema riigiasutuste reformiga. Mitte nende liitmise/lahutamisega, aga tõeliselt võimekamate ja haldussuutlikumate (ning väiksemate) asutamisega, mis oleks väiksemaks maksukoormaks, aga suuremaks sõbraks maksumaksjale.
Ja alustada võikski eesmärgiga, et meie riik vajab tervemat rahvast – kogu eluea jooksul! Ja miks mitte alustada sotsiaalministeeriumist ja terviseametist ning anda esmatasandi tervisekorraldus üle nüüd juba uuele 79 kohalikule omavalitsusele. Usun, et nad saavad sellega paremini hakkama kui tänane terviseamet.
Jõudu selleks, hr. sotsiaalminister!