Esmaspäeval avalikustas Tallinna linnaplaneerimise amet rekonstrueerimist ootava Haabersti liiklussõlme projekti kavandi.
Teatavasti saavad praegusel Haabersti ringil kokku Tallinnast välja viivad Paldiski maantee ja Ehitajate tee Tallinnasse autosid toovate Paldiski maantee ja Rannamõisa teega. Hommikusel ja õhtusel tipptunnill liikleb kitsukeselt ringil keskmiselt 4500 sõidukit tunnis, olles seega üks tihedama liiklusega liiklussõlmi Eestis (ja oli hiljaaegu, enne mõningate ümberkorralduste tegemist liikluskorralduses kõige avariiderohkem paik Tallinnas ja ka Eestis).
Suurimaks uuenduseks rekonstrueerimisele tuleval teelõigul on kaherealiselt kulgev viadukt, mis ühendab linnapoolset Paldiski maantee lõiku Keila-poolse Paldiski maantee osaga, ületades seega praeguse Haabersti ringi teisel tasandil.
“Arutlusel oli kolm varianti, ka tunneli ehitamine Haabersti ringi alt läbi, aga spetsialistid otsustasid siiski viadukti kui kõige ökonoomsema kasuks,” kõneles linnaplaneerimise ameti arhitekt Jaak-Adam Looveer.
Eelistavad ühistransporti
“Kunagi on arutluse all olnud ka kolmetasandiline Haabersti liiklussõlm, aga et on paranenud meie projekteerimisoskused ja ehitajate vilumus, siis saame läbi tõenäoliselt kahetasandilise liiklussõlmega,” kõneles Haabersti liiklussõlme üks projekteerijatest, K-Projekti projekteerija Rein Annusver. Projekteeritud viadukt algab Paldiski maanteel Loomaaia bussipeatuse juurest ja kulgeb üle olemasoleva ringi 660 meetri ulatuses – nii pikk on viadukt – Keila suunas. Keila poolt tulev autojuht, olles viaduktil, Rocca-al-Mare kaubanduskeskuse poole vasakpööret teha ei saa.
“Selleks annab aga võimalus Keila poolt tuleval transpordil sõita nagu seni, mööda ringi ja sooritada siis väljasõit Rannamõisa teele,” selgitas Jaak- Adam Looveer.
“Lisaks põhiradadele tulevad rajad ka ühistranspordile,” lisas Tallinna transpordiameti juhataja Andres Harjo.
Linn tahab jätkata ühistranspordi eelisarendamisega. “Kõik autojuhid, kes sisenevad linna Keila või Tabasalu suunalt, võiksid tulevikus oma sõidukid parkida linna Statoili taha, et siis edasi ühistranspordiga liigelda,” pakkus Harjo.
“Tabasalu suunalt Rannamõisa teed pidi linna sisenevatel sõidukitel on tulevikus mõlemas suunas kasutada kaks sõidurada, mis peaks tublisti vähendama tipptundide ummikuid selles piirkonnas,” kõneles projekteerija Annusver. Selle projektiga tuleb kaks pluss kaks sõidurada kuni Lõuka teeni.
Tunnelid jalakäijatele
Uue liiklussõlme projekteerimisel on mõeldud ka jalakäijatele, nii Ehitajate tee kui Paldiski maantee linnapoolses küljes on plaanis rajada jalakäijate tunnelid. Samuti rajatakse 3,6 kilomeetrit kergliiklusteid.
Kava kohaselt algab uue liiklussõlme ehitus veel käesoleval aastal ja peab lõppema 2017. aasta sügiseks. Rajatise maksumuseks on planeeritud 19,6 miljonit eurot.
Kuidas ja kust hakkab ehituse aeg kulgema Keila ja Tabasalu suunas liikuv transport, nii ühis- kui erasõidukid? Jaak-Adam Looveer: “Ühissõidukitele hoiame raja nii Paldiski kui Rannamõisa teel vaba. Erasõidukid suuname aga ümber, Tabasalu poolt tulevad Vana-Rannamõisa teele, Keila poolt linna siirduvad aga Laagri kaudu Pärnu maanteele. Loomulikult ootame ka sõidukijuhtidelt kannatlikkust tuleviku nimel. Aga mõelda tuleb ka rohkem ühistranspordi kasutamisele.Ühissõidukitele on alati roheline tee.“