Milliseid ümberkorraldusi liikluses tehakse selle aasta suurima ja keerukaima tee-ehituse, Haabersti ristmiku ümberehituse käigus Tallinnas ja Harjumaal? Kes peavad kõige enam liiklemisel kannatust varuma, kes oma sisseharjunud marsruudist üldse loobuma? Vastab Tallinna kommunaalameti juhataja asetäitja Reio Vesiallik.
Mis on need parameetrid, mis iseloomustavad Haabersti ristmiku ehitust ehk kõige paremini?
Reio Vesiallik: Haabersti ringristmiku rekonstrueerimise keskseks rajatiseks on 277 meetri pikkune 1+1 (üks rida kummaski suunas) sõidurealine viadukt Paldiski maantee suunal, mis kulgeb üle Haabersti ringi. Ehituse käigus rajatakse Ehitajate tee alt 38 meetri ja Paldiski maantee alt 54 meetri pikkune jalakäijate tunnel, olemasolev ringristmik rekonstrueeritakse foorjuhitavaks turboringiks ja laiendatakse autoteed Rannamõisa-Klooga maanteel Tabasalu suunal kuni Lõuka tänavani.
Millal tööd algavad?
Aprillis algas tööde planeerimine ja ettevalmistamine ajutiste liiklusskeemide koostamise ja kooskõlastamisega. Füüsiliselt alustab ehitaja, AS Nordecon, ristmikul töid mais. Esialgu toimuvad lokaalsed liikluse suunamised ja väiksemad ümberkorraldused, kuid mai keskpaigast on plaanis suuremad muudatused.
Minu hinnangul on alati kõige suuremad segadused liikluses ehituse alguses, see tähendab poolest maist juuni alguseni.
Seoses kergliiklusteede tunnelite ja sõidutee viadukti ehitusega suletakse liiklusele täielikult Ehitajate teel Haabersti ringist Õismäe tee otsani. Ülejäänud suunad jäävad liiklejate kasutusse ja nende ristumiskohta Haabersti ringil rajatakse 1+1 sõiduradadega ajutine kolme suunaga ringtee. Paldiski maanteel Mõisa tänavast kuni ringristmikuni suunatakse kogu liiklus linna sisenevale suunale, et linnast väljuvale suunale saaks koheselt hakata rajama uusi tehnovõrke ning teekonstruktsiooni.
Millal liiklejate jaoks muutub liiklemine kõige kriitilisemaks?
Töövõtja hinnangul saab olema liiklemine kõige kriitilisem alates mai keskpaigast kuni käesoleva aasta sügiseni, kui valmivad juba Paldiski maantee maapealsed uued lõigud. Minu hinnangul on alati kõige suuremad segadused liikluses ehituse alguses, see tähendab poolest maist juuni alguseni. Sest need liiklejad, kes pole alternatiivset varianti liiklemiseks uues olukorras veel valinud, satuvad siis segadusse. Mõne nädalaga peaks aga kõik paika loksuma, leitakse uued liiklusvariandid, mõni autokasutaja otsustab ühistranspordi kasuks. Aga eks esimene nädal üllatusi pakub. Nii liiklejaile kui liikluse korraldajaile: olgem valvsad ja ettevaatlikud.
Milline paik on Teie hinnangul üllatusrohkem?
Eks ikka Haabersti ring ise. Sulgeme pool ringi, suuname liikluse ringi peal linnast väljuvale poolele. Siis saame Paldiski maateel olemasolevaid tehnovõrke ümber tõsta ja uusi juurde ehitada. Samuti sulgeme Ehitajate tee Haabersti ringist kuni Õismäe teeni. Sinna loob ehitaja oma objektikontori ja materjalide ladustamise platsi, samuti on vaja Ehitajate tee alt läbi ehitada jalakäijate tunnel. Ehitaja tee nimetatud lõik läheb täielikult kinni. Nii et kes tuleb linna Keila poolt mööda Paldiski maanteed võib sissesõiduks kasutada Õismäe sisemisi teid ja keerata siis Ehitajate teele või sõita linna mööda Paldiski maanteed.
Kes tulevad Tallinna harjumuspäraselt Rannamõisa-Klooga maanteed pidi, millist ümbersõitu soovitaksite kasutada?
Arvan, et kiireim variant oleks valida marsruut Harku teed pidi Keila-Paldiski maanteele ja sealt juba Järveotsa teed pidi Akadeemia teele. Või kes liiguvad kesklinna, võiksid läbi Harku sõita Instituudi teed pidi Laagrisse ja edasi linna. Liikluse ohutumaks ja sujuvamaks korraldamiseks on ehitaja kohustatud kõik ümbersõidud tähistama, samuti informeerime liiklejaid pidevalt. Üldiselt on soovitus alternatiivne marsruut valida juba kaugemalt, mitte ringi peale trügida.
Kas erasõidukitele jääb kogu ehituse ajaks vähemalt üks transpordirada avatuks?
Liikluskorralduse põhiskeemide järgi on liiklusele avatud kogu aeg 1+1 sõidurada, välja arvatud Ehitajate tee lõik. Erandkorras võib tekkida ka olukordi, kus on lokaalselt vajalik sulgeda täiendavaid teelõike, kuid sellised olukorrad lahendatakse võimalusel tipptunni välisel ajal ning nädalavahetustel.
Kuidas hakkab liikuma ühistransport, kas muutuvad busside sõidugraafikud?
Ühistranspordile eraldi sõiduradasid ajutiste liiklusskeemide koostamisel pole planeeritud, ka ei muutu esialgu ühistranspordi sõidugraafikud. Arvestades, et eratranspordi liiklus jääb väiksemaks, siis ei tohiks ühistranspordi kulgemisel tekkida takistusi. Küll vaatame üle ühistranspordi peatuste alad. See toimub jooksvalt koos liiklusskeemide koostamisega.
Kui pikk tuleb viadukt, mis ühendab Keila maanteed linnapoolse Paldiski maanteega?
Haabersti ringristmikku ületava Paldiski maantee viadukti pikkuseks on 277 meetrit ja see rajatakse 1+1 sõidurajaga. Viaduktil on üks erisus. Ta ei ole tavapärane kõrvuti asetsevate sõiduradadega, vaid linnapoolses otsas viadukt hargneb, pealesõit ja mahasõit on kahelt eraldi jäävalt harult. See on vajalik selle tõttu, et ringristmikul linna poole suunduvad liiklejad, kes tahavad keerata Rocca al Mare poole, saaksid seda teha. Lisa sõiduraja tekitamiseks viidigi need sõidurajad lahku. Harude vahelt tekib sõidurada, mis võimaldab vasakpöörde vasakule Mõisa tänavale Rocca al Mare suunas. Haabersti ringilt on lubatud endiselt kõikides suundades pöörded. See on vajalik juba seeetõttu, kui viaduktil peaks juhtuma õnnetus, poleks liiklus täielikult suletud.
Käesoleva aasta sügiseks on planeeritud suunata liiklus tagasi ringristmikule.
Üks erinevus tulevasel turboringil siiski on: kui praegu saab piltlikult öeldes Paldiski maanteed mööda linna poolt tulles keerata ümber Haabersti ringi sõites linna poole tagasi, siis tulevikus seda teha ei saa. Tuleb suunduda konkreetsele teele, sest sõiduradade vahele tulevad suunavad kõrgendused.
Kas kaks tunnelit, rajatuna Ehitajate tee ja Paldiski maantee alt läbi, on esmajoones mõeldud jalakäijatele, et näiteks Õismäe elanikud saaksid hõlpsasti Rocca al Mare kaubanduskeskusesse?
Mitte ainult. Ehitajate tee alla rajatud 38 meetri pikkune tunnel ja Paldiski maantee linnapoolse lõigu alla 54 meetri pikkune tunnel võimaldavad juba lähitulevikus näiteks jalgrattureil sõita Rannamõisa teelt Paldiski maanteele, ilma et nende sõidurada ristuks autoteega.
Kuidas hakkavad kulgema jalakäijate teed?
Tunnelitest me juba rääkisime. Rannamõisa tee ning Paldiski maantee Keila-poolsele harule on projekteeritud fooridega ülekäigurajad.
Milliste etappide kaupa hakkate liiklejaid uuele rajatisele lubama?
Käesoleva aasta sügiseks on planeeritud suunata liiklus tagasi ringristmikule. Ka on käesoleva aasta sügiseks plaanis valmis jõuda Ehitajate tee kergliiklustunnel, peale mida saab avada liikluse Ehitajate teel. Viadukti valmimine ja liiklusele avamine jääb 2018. aasta suve algusesse.
Nii et ligemale aasta pärast on viaduktil kate peal ja autod sõidavad.
Väga tõenäoliselt.
Paljud inimesed kurdavad, et kui praegu on tipptunnil liiklusummik Tabasalu poolt tulles Rannamõisa maantee otsas, siis tulevikus saab pudelikaelaks Paldiski maantee…
Oleme seda arvestanud. Kommunaalamet on esitamas taotlust perioodi 2014–2020 transpordi infrastruktuuri arendamise investeeringute kava muutmiseks, et saada ühtekuuluvusfondist lisarahastust ühele täiendavale tööle. Paldiski maanteel alates Mõisa tänava otsast pikendatakse ühistranspordi rada lõigus Zoo bussipeatusest kuni Mustjõe bussipeatuseni, kus Haabersti ristmiku töömaa täna lõppeb. Paldiski maantee keskel oleva haljasala arvelt rajatakse üks täiendav sõidurada ühistranspordile. See tuleb ainult linna sisenevale suunale ja peaks rohkem autojuhte suunama ühistransporti kasutama.
Mis saab aga Rannamõisa tee ummikutest?
Käesoleva projekti raames tuleb Rannamõisa teele kaks sõidurada juurde. Et ei peaks liiklust olemasolevatel sõiduradadel piirama, siis need kaks täiendavat sõidurada, mis jäävad olemasolevast liikluskoridorist välja, rajatakse paralleelselt Paldiski maantel toimuvate töödega. Sellega lahendatakse liiklus Lõuka tänava ja Vana-Rannamõisa tee ristmikuni, kuhu tuleb fooriristmik.
Sealt edasi Tabasalu poole tekib siis uus pudelikael.
Praegu toimub Rannamõisa tee projekteerimine 2+2 sõidurajaga teeks kuni linna piirini. Selle projekti realiseerimine on järgmise 5 aasta teede investeeringute kavas. Maanteeamet on koostöös linnaga lubanud jätkata neljarajalise tee pikendamisega linna piirist Tabasalu mäe alla. Nii et järgmise viie aasta jooksul peaks rajatud olema 2+2 tee Haabersti ringist Tabasalu mäeni.
Kui palju rekonstrueerimistööd maksavad?
Tööde maksumus on ligi 19,8 miljonit eurot, millest ühtekuuluvusfondi toetuse maht on 16,7 mln eurot ning ülejäänud kulu kaetakse Tallinna linna eelarvest.